- Г-н Ганчев, как бихте коментирали появата на сайта mvbox.bg, от който потребителите могат да свалят легално музика срещу малка сума? - Тук има дори по-интересна новина - от началото на този месец потребителите на Bol.bg могат да свалят музика от този сайт напълно безплатно. Bol.bg плаща таксата на своите потребители. Иначе това е една добра стъпка. Докато няма легална алтернатива не е морално правоносителите да се оплакват, че "пиратството ги ограбва". Аз по принцип не съм съгласен с термина "пиратство" по отношение на Интернет - в Интернет няма един голям, зъл, лош пират, който краде богатството, за да го продаде. Потребителите сами си обменят това "богатство" помежду си по две причини - първо защото могат и второ защото физическият носител умря. Няма как да напъхам едно CD в mp3 плейъра си, а вие да сте виждали в последните години някой да ходи по улиците със CD-плейър? - Подобен вид търговия ли е бъдещето на музикалната индустрия според вас? - Не, но това е едно добро начало. Бъдещето е в превръщането на Интернет в медия от типа на телевизията и радиото, където моделът за заплащане на авторски права е чрез отчисления от рекламните приходи. Този модел съвсем скоро ще бъде наложен в световен мащаб от Google чрез YouTube. - Мислите ли, че след като вече съществуват места в интернет, от които съвсем легално може да се сваля музика, популярността на пиратските сайтове ще спадне? - Развлекателната индустрия е единственият бранш, който реализира печалби от порядъка на 1000% (хиляда процента). Потребителите виждат това и с право се дразнят, че един филм, чиято изработка струва 300 милиона се продава в крайна сметка за над 2 милиарда. Преди да усетят колко лесно и евтино се правят копия, те някак интуитивно приемаха, че е възможно едно DVD да струва 50 лв. Но когато вече знаят, че производството на продукта струва 50 стотинки, а останалото е авторски права, те започнаха да се чудят, дали тези права всъщност не са силно надценени. Достига се до класическа революционна ситуация - обществото не желае да заплаща тази висока цена, а правоносите-лите, позовавайки се на законовото си право да определят цените, не приемат модели, при които цената се определя от потребителя. Рекламният модел е точно такъв - ако продуктът е популярен, той ще събира голяма аудитория, ще показва много реклами и ще генерира повече приходи. Но тези приходи няма да се определят от правоносителя, а от рекламодателите. Рекламите се продават на търг и един клип на Мадона би получил толкова пари, колкото рекламодателите са склонни да платят за аудиторията, която го гледа. А тази сума не може да бъде твърде голяма, защото рекламите на свой ред се финансират от реалната икономика, в която печалбите са обичайните 10-30%. Ето защо аз не очаквам скорошно решаване на този проблем. Не и преди Холивуд да изравни нормата си на печалба с тази на останалите индустрии. Дотогава ще има пиратство, защото това е естествената форма на обществен контрол в случая. - Представители на музикалния бизнес, може би с право се ядосаха от това, че съществуват места, от които безплатно може да се набавя това, което те продават. Появиха се мнения, че това всъщност не е незаконно, след като не е с търговска цел. Къде е според вас истината? - Този въпрос е дискусионен и в момента е много актуален в ЕС. Европейската комисия сега започва дискусии по него. Предложението е обмяната на файлове за лична употреба без търговска цел да не се смята за престъпление. Което не означава, че вече няма да е незаконно. Не всяко закононарушение е престъпление. Правоносителите отново ще могат да претендират за пропуснати ползи, но вече по реда на гражданското право - като доказват в съда какви точно са им загубите. Това е правилният подход, защото в момента всички ние финансираме чрез своите данъци защитата на търговските права на една конкретна индустрия, която не поема никакъв финансов риск, когато се окаже, че заведените дела завършват без присъда. Ако не се приеме това предложение на ЕК, има ceриозен риск развлекателната индустрия да продължи или дори да засили тормоза си върху цяла една технология и цяло едно поколение. - От какво беше предизвикана тази активност на българската полиция спрямо торент сайтовете, според вас? - Няколко са мотивите. Правителството е подложено на натиск от САЩ чрез т.нар. Списък 301. От друга страна американската индустрия финансира няколко български неправителствени организации и юридически кантори, които да лобират в неин интерес. От трета страна има фирми, които се опитват да принудят интернет доставчиците да им плащат месечни такси за достъп до филми и музика. Тези три интереса в момента са се обединили и работят координирани от Министерство на културата. - Задачата на НДБОП е да се бори с организираната престъпност, а тук става въпрос за хлапета, които си разменят mp3-ки и филми. Как бихте коментирали този аспект на случилото се преди седмици? - Нелепо е да се използва толкова ценен и скъп държавен ресурс, за да се защитава един частен интерес. Не казвам, че частният интерес не трябва да бъде защитаван, напротив - в това е същността на правовата държава. Но в конкретния случай нарушаването на авторски права в Интернет не е обществено-опасно престъпление, но се е превърнало в политически проблем за правителството и затова то използва тежката си артилерия. За съжаление резултатът в дългосрочен план ще е силно негативен. Расте едно цяло поколение, което само след няколко години ще трябва по биологични причини да поеме управлението на държавата, за което обаче думите "държава", "правителство", "полиция", "МВР" са обидни изрази. Но най-лошото е, че и думата "закон" вече е обиден израз -младото поколение в момента има само една причина да се сблъсква със закона и понеже интуитивно усеща, че този закон не е адекватен, то решава, че законите по принцип не са адекватни и следователно могат да се нарушават по целесъобразност. Ето защо отговорност на държавата е, когато един закон очевидно не е адекватен, да го промени,въпреки несъгласието на една конкретна индустрия и едно конкретно лоби. Да се спазват законите е важно, но още по-важно е обществото да вярва в правотата на тези закони, а в случая със закона за авторските права това не е така. Това е той ДИМИТЪР ГАНЧЕВ * Собственик и управителна Интернет-доставчика Bol.bg, основан през 1993 е. като вторият в страната Интернет-оператор. * Главен секретар на Интернет общество-България. * Работил е по осигуряване сигурността на мрежите и комуникациите на МВР. * Участник в осъществяването на демократичните промени в България чрез ФНСД (Федерация на незвисимите студентски дружества) |